BLOG ILMU UNTUK PANDUAN UMAT

DARUL FUQAHA
Pusat Ilmu, Dakwah, Pendidikan & Kebajikan Yang diasaskan Oleh Syeikh Khairuddin Takiri
MAAHAD TAHFIZ ANAK YATIM DARUL FUQAHA
Pusat Pendidikan Bersepadu Untuk Anak Yatim
Produk Kesihatan & Kecantikan D`HATIKU

Jom Sertai Fan Ust Khairuddin
USTAZ KHAIRUDDIN FAN'S
Ustaz Khairuddin at-Takiri

Promote Your Page Too
DARUL FUQAHA FAN`S
DARUL FUQAHA

Promote Your Page Too
Ibadah Korban di Kemboja RM230, Sabah RM400 & Eritrea RM300. Hubungi Ustaz Khairuddin 0133890000, Ustaz azlan 0192677703 dan Ustazharme 0192121972 untuk 1 bahagian,
KORBAN DI KEMBOJA FAN`S
Ibadah Korban di Kemboja, Eritrea & Pendalaman Sabah

Promote Your Page Too
SOAL JAWAB ISLAM FAN`S
Soal Jawab Islam

Promote Your Page Too
IKLAN TERKINI

DIPLOMA SYARIAH & SIJIL TAFAQQUH
BIMBINGAN
Ust Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri
PENDAFTARAN PELAJAR BARU DIBUKA
LEPASAN SPM LAYAK MEMOHON
bertempat
di KOLEJ ISLAM FUQAHA Sg. Merab, Bangi
SYARAT & MINAT YANG TINGGI UNTUK MENJADI ULAMA
Persiapan untuk melanjutkan pengajian Ijazah Pertama di Universiti2 di Indonesia
PENGAJIAN PERCUMA

Hubungi Ust Harme 0192121972
BACAAN AL-QUR'AN AL-KARIM
BACAAN QARI MASJID HARAM MAKKI
KLIK
ISLAMIC BOOK ONLINE
NOVEL "PUAKA"
Video-Kuliah Dhuha
Video-Kisah Nabi1
Video-Kisah Nabi2
Video-Kisah Nabi3
Video-Kisah Nabi4
Video-Kisah Nabi5
Video-Kisah Nabi6
Video-Tafsir Baqarah;5-6
youtube
KULIAH DHUHA..

pengajian tafsir ibnu kathir, hadis riadussolihin & fekh hadis bulughul marom


klik di sini untuk mendengar sambungan KLIK
MASJID..

Ukhwah.com :: Top Blog
RAKAN BLOG
WEB ARUS PERDANA
[`] ::. UTUSAN MELAYU
[`] ::. BERITA HARIAN
[`] ::. HARIAN METRO
[`] ::. KOSMO
[`] ::. METRO AHAD
[`] ::. NEW STRAITS TIMES
[`] ::. MALAYSIA KINI
[`] ::. HARAKAH
[`] ::. AGENDA DAILY
[`] ::. SIASAH DAILY
[`] ::. SELANGOR DAILY
[`] ::. TRANUNG KITE
[`] ::. ALJAZEERA
[`] ::. AkHbAr MaGrIbI < [`] ::. ABC news
[`] ::. BBC news
[`] ::. CNN
[`] ::. GOOGLE news
[`] ::. SUARAM
[`] ::. TERAS MELAYU
[`] ::. UMNO
[`] ::. PEMUDA UMNO
[`] ::. PARTI KEADILAN
[`] ::. PARTI ISLAM
WEB ILMIYYAH
[`] ::. LAMAN WEB ILMIYYAH
[`] ::. JAKIM
[`] ::. PERSATUAN ULAMA MALAYSIA
[`] ::. Dr. Sa`id Ramadhan al-Buti
[`] ::. Dr Asri Zainal Abidin
[`] ::. Ust Nik Nasri Nik Malek
[`] ::. Ust Shauqi Othman
[`] ::. Ust Hasrizal
[`] ::. Ust Zaharuddin
[`] ::. al-ahkam on-line
[`] ::. Ust Adlan Abd Aziz
[`] ::. Ust Zamihan al-Ghari
[`] ::. TAMAN ILMU ISLAM
[`] ::. UKHWAH.COM
[`] ::. SURAU LADANG
[`] ::. E-BOOK
[`] ::. SURAU FABER2
POLITICIAN BLOGGER
[`] ::. YB DATO SHAHRIR SAMAD
[`] ::. DATO' KADIR JASIN
[`] ::. TUN DR MAHATHIR
[`] ::. DATO' ROHANIE AHMAD
[`] ::. ROSLAN SMS
[`] ::. LIM KIT SIANG
[`] ::. KASIM AHMAD
[`] ::. RONNIE LIU
[`] ::. ANWAR IBRAHIM
[`] ::. MARINA MAHATHIR
[`] ::. HUSAM MUSA
[`] ::. PENARIK BECA
[`] ::. TARMIZI MAT JAM
[`] ::. SYD HUSSIN AL ATTAS
[`] ::. SANG KELEMBAI
[`] ::. FATHI ARIS
MALAYSIAN BLOGGER
[`] ::. ASMAH ISMAIL
[`] ::. YUSAMMIR
TAQWIM SOLAT
sudahkah isteri pejuang Islam berpakaian sunnah?
Friday, November 2, 2007

Seruan untuk umat kembali kepada al Qur'an dan al-Sunnah semakin mendapat tempat di hati umat Islam. ia bukan sahaja dilaungkan oleh para ilmuwan Islam bahkan umat daripada segenap lapisan masyarakat dan pendidikan telah bangkit berganding bahu mengkumandangkan seruan mulia ini. Bagi setengah pihak yang terlibat secara lansung dengan gerakan politik kepartian, mereka tentu memfokuskan keperluan kembali kepada al Qur'an dan al-Sunnah dari sudut pentadbiran negara. Golongan yang terlibat dengan gerakan membersihkan umat daripada ibadah yang bid`ah menumpukanperbahasan mereka pada tata cara beribadah yang tidak bertepatan dengan sunnah Rasulillah. Namun, sat kegelinciran yang saya perhatikan pada pendokon-pendokong seruan mulia ini ialah; adakah isteri-isteri mereka berpakaian menurut al Qur'an dan al-Sunnah? Adakah pakaian wara' wanita muslimah menjadi hiasan diri isteri-isteri mereka terutama di zaman yang menyaksikan betapa wanita menjadi fitnah yang besar terhadap manusia?

Seruan saya: mulakanlah seruan agung ini daripada orang yang sangat hampir dengan dirimu wahai pejuang!
posted by admin @ 1:37 AM   0 comments
Apabila Hadis Ternyata Sahih Bolehkah Terus Beramal?
Thursday, November 1, 2007
"Apabila hadis tersebut sahih maka ia adalah mazhabku (peganganku)". Ungkapan ini sangat masyhur dinukilkan daripada tokoh-tokoh Fuqaha antara mereka Imam Hanafi, Imam Maliki, Imam Syafie dan Imam Hanbali.
Ungkapan ini pula selalu dijadikan hujah oleh beberapa pengkaji fiqh terkemudian untuk mengenepikan pandangan-pandangan fiqh tokoh-tokoh Fuqaha ini apabila ternyata bagi mereka pendapat tokoh-tokoh ini kononnya bercanggah dengan hadis yang sahih. Bagi mereka apabila didapati sesebuah hadis itu sahih dan makna hadis pula jelas bercanggah dengan fatwa tokoh-tokoh ini, maka pandangan tokoh-tokoh ini perlu diketepikan dan perlu diamalkan hokum yang difahami daripa hadis yang sahih tersebut.

Kenyataan di atas nampaknya sangat mudah untuk difahami dan dipraktikkan. Tapi adakah praktik sebenarnya semudah itu? Inilah persoalan yang perlu digarap dengan lebih hati-hati oleh pengkaji fiqh terkemudian. Keterlanjuran dalam mempraktikkan kefahaman ini mendorong pengkaji terkemudian memperkecilkan hokum yang dirumuskan oleh tokoh-tokoh ini dengan hujah ;"ia bercanggah dengan hadis!!"

Sebenarnya ungkapan di atas adalah pegangan bagi seluruh umat islam yang menyebut kalimah Laailahaillallah dan beramal dengannya. Begitu juga para fuqaha terdahulu. Tak ada seorang pun yang menolak kenyataan ini. Sekiranya ada ilmuan islam yang menolaknya ia pasti tidak layak untuk digolongkan di kalangan ulama Islam. Ini kerana rujukan bagi setiap umat yang beriman ialah al-Qur'an dan al-Hadis yang sahih. Segala hokum-hakam adalah dirumus daripada kedua-dua sumber hokum ini. Tanpa merujuk kepada dua sumber ini, tak ada hokum yang boleh dinisbahkan kepada Islam.

Namun persoalan yang perlu dibahas ialah: Adakah kesahihan sesebuah hadis sudah cukup untuk dijadikan hujah untuk beramal dengan maksudnya? Inilah perincian yang perlu difahami. Kesahihan sesebuah hadis hanyalah peringkat pertama dalam usaha merumuskan hokum. Sejurus setelah itu menyusul pula kaedah-kaedah yang banyak untuk memahami maksud teks hadis. Kaedah-kaedah ini dipanggil "usul". Hasilan kefahaman daripada teks hadis dengan menggunakan "usul" tersebut dipanggil sebagai "fiqh". Justeru "usul tersebut dipanggil "usul fiqh".
Mereka yang ingin merumuskan hokum daripada teks hadis tersebut perlu mempunyai kefahaman yang mendalam tentang "usul fiqh" atau kaedah dan tatacara memahami teks hadis ini.
Keadaan ini meletakkan hanya orang yang berkelayakan sahaja berhak untuk merumuskan hokum-hukum tersebut. Bukannya orang awam yang hanya tahu sepatah dua perkataan Arab, atau memahami sebuah dua hadis yang sahih atau hanya membaca dua tiga buah kitab fiqh.
Sangat malang sekali umat akhir zaman yang hanya sejengkal ilmunya, tiba-tiba dengan mudah berkata: pandangan tokoh fuqaha ini bercanggah dengan hadis!!! Ada yang sangat mudah menobatkan dirinya berkelayakan untuk "mentarjih" antara pandangan fuqaha dengan hujah: "saya merujuk kepada dalil al-Qur'an dan hadis yang sahih!!"
Adakah dirinya berkelayakan untuk memahami "fiqh" daripada dalil-dalil tersebut?Adakah dirinya telah mendalami sebenar-benar maksud hadis dengan kaedah yang cermat?
Inilah yang mendorong para fuqaha silam selepas zaman tokoh-tokoh besar mazhab lebih berhati-hati dalam merumuskan satu pandangan hokum yang berbeza dengan kefahaman tokoh mazhab mereka.
Ibn `Uyaynah seorang tokoh hadis berkata: "hadis adalah tempat yang menyesatkan melainkan bagi fuqaha (orang-orang yang memahami secara mendalam).Maksudnya –menurut al-Qayrawani-: orang lain daripada mereka barangkali memahami maknanya secara zahir sedangkan ia mempunyai takwilan daripada hadis lain atau dalil yang tersembunyi atau hadis tersebut ditinggalkan kerana ia dituntut untuk ditinggalkan oleh bukan satu perkara sahaja, yang mana ia semua tidak dapat dilakukan melainkan oleh seorang yang meluas pengetahuannya dan faqih (memahami secara mendalam. (Ibn Abi Zayd al-Qayrawani, al-Jami`, sunt Muhammad Abu al-Ajfan, hlm. 118, 1402, t.tmp )
Berkata pula Abu Muhammad `Abdullah bin Wahab (salah seorang murid Imam Malik) dan Imam Layth bin Sa`ad: "Hadis adalah tempat yang menyesatkan melainkan bagi ulama (orang-orang berilmu). (Qadi `Iyad, Tartib al-Madarik, juz 1, hlm 96, 1989, Maktabah al-Hayah).
Imam Nawawi menghuraikan ungkapan Imam Syafie di atas dengan katanya: "Ia tidak bermaksud bahawa setiap orang yang melihat satu hadis sahih lalu berkata: "ini adalah mazhab Syafie" dan beramal dengan zahirnya. Tetapi ini adalah bagi orang yang mempunyai martabat ijtihad dalam mazhab. Syaratnya ialah berat sangkaannya bahawa Imam Syafie tidak menemui hadis ini atau tidak mengetahui kesahihannya. Ini hanya dapat diketahui setelah mengkaji tulisan-tulisan Syafie keseluruhannya dan seumpamanya juga tulisan-tulisan Ashab Syafie yang mengambil daripadanya dan seumpamanya. Syarat ini sangat sukar lagi sedikit yang bersifat dengannya.Syarat ini kami syaratkan kerana Imam Syafie meninggalkan beramal dengan zahir hadis-hadis yang banyak yang beliau telah lihat dan mengetahuinya tetapi tertegak dalil baginya tertang pertikaian terhadap hadis atau nasakhnya (pembatalannya) atau pengkhususannya atau takwilannya atau seumpamanya " (al-Majmu`, juz 1, hlm. 104).
posted by admin @ 1:25 AM   0 comments
Syahidan: Perlis pengamal mazhab Syafii tulen-utusan malaysia 28 okt
Monday, October 29, 2007
Perlis pengamal mazhab Syafii tulen
MUKADIMAHPERBINCANGAN mengenai mazhab di negara ini sentiasa mendapat perhatian masyarakat. Sebarang cubaan memperkenal atau memperbetulkan perkara yang sejak turun-temurun diamalkan mempunyai risiko yang besar.
Begitulah yang berlaku kepada Perlis. Sebuah negeri paling kecil di Semenanjung Malaysia tetapi sering mendahului dalam segi membuat tajdid (pembaharuan) terutama dalam bab munakahat.
Ini bukanlah sesuatu yang asing memandangkan kedudukannya sebagai negeri paling hujung di utara semenanjung menjadikan ia persinggahan kepada pasangan yang mahu bernikah di sempadan Thailand. Ini menyebabkan Perlis meminda beberapa enakmen syariah bagi memudahkan pasangan berkahwin di negeri ini untuk membendung pernikahan di negara jiran.
Dalam masa yang sama, Perlis juga unik kerana tidak mempraktikkan beberapa amalan yang sudah sebati dengan masyarakat bermazhab Syafii di kebanyakan negeri. Antaranya, tidak membaca bismillah secara jahar (kuat) pada al-fatihah, tidak membaca qunut pada solat subuh, tidak ada tahlil dan talkin. Perbezaan ini menyebabkan ada pihak menuduh Perlis mengamalkan fahaman wahhabi.
Kepada wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan JOHARI SHAWAL, Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim menjawab pelbagai persoalan mengenai persepsi masyarakat yang mengaitkan negeri ini dengan fahaman wahhabi.
Dalam pertemuan di pejabatnya di Kangar, Khamis lalu, beliau dengan tegas memberitahu, “Saya dan Perlis adalah pengamal mazhab Syafii yang tulen.”
Beliau juga mempelawa pihak yang membuat tuduhan sedemikian akan bermuzakarah dengan para ulama Ahli Sunah waljamaah untuk mengenal pasti benarkah Perlis mengamalkan fahaman sedemikian?
“Perlis tidak pernah bimbang untuk bermuzakarah dengan sesiapa pun dalam bab agama. Kalau ada undang-undang Perlis yang dikatakan menyeleweng dari al-Quran dan sunah, tunjukkan kepada saya supaya saya boleh membuangnya serta-merta. Tetapi kalau ada amalan salah yang diguna pakai di tempat lain, saya ingin betulkan,” tegas beliau.
MINGGUAN: Tuduhan yang acapkali kedengaran ialah Perlis mengamalkan fahaman wahhabi. Adakah ia berasas Datuk Seri?
SHAHIDAN: Pasal Wahhabi ini, ia hanya diuar-uarkan oleh dua pihak. Kami di Perlis tidak tahu-menahu bahawa kami wahhabi. Yang kami tahu kami Ahli Sunah waljamaah dari segi akidahnya dan dalam fikah kami tidak terikat dengan hanya satu mazhab.
Dalam erti kata lain, kami bersifat terbuka mengambil manfaat ilmu daripada semua tokoh Ahli Sunah waljamaah tanpa taksub kepada satu-satu mazhab. Kami hormati kesarjanaan dan keilmuan semua tokoh ulama. Ini yang dituntut dalam Islam
Oleh itu, saya ingin bertanya apakah fahaman wahhabi itu? Adakah ia sesat dan terkeluar daripada Ahli Sunah waljamaah?
Masyarakat Islam di Malaysia jangan jumud, cubalah berfikiran terbuka. Wahhabi ini diasaskan oleh Imam Muhammad Abdul wahab at-Tamimi (1703-1791M) yang lahir di Uyaynah, utara Riyadh, Arab Saudi.
Beliau adalah ulama yang berpegang kepada aliran Imam Ahmad Ibn Hanbal iaitu salah satu mazhab yang diiktiraf di bawah Ahli Sunah waljamaah. Gerakan ini adalah gerakan jihad untuk membersih dan mengembalikan umat Islam kepada ajaran sebenar al-Quran dan hadis. Sebabnya pada masa itu, umat Islam di situ banyak melakukan pencemaran akidah dan penyelewengan amalan keislaman serta percaya kepada perkara khurafat dan melakukan amalan bidaah.
Perlis adalah negeri yang berpegang kepada al-Quran dan sunah Nabi Muhammad s.a.w. Apa yang cuba kita buat ialah membersihkan segala amalan yang bidaah (melakukan perkara baru dalam agama yang tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah, sahabat dan para tabiin).
Bagi kita di Perlis, hatta dalam ibadat pun tidak ada bidaah hasanah (baik).
Ada juga tuduhan mengatakan Datuk Seri juga adalah wahhabi?
SHAHIDAN: Saya ingin menjelaskan bahawa saya sebagai pemimpin kecil di Perlis, dan negeri ini adalah pengikut Imam Syafii yang tulen, bukan wahhabi. Saya menjadikan buku Manhaj ‘Aqidah tulisan Imam as-Syafii sebagai rujukan.
Malah, Perlembagaan Negeri Perlis juga menetapkan bahawa Duli Yang Mulia Raja, Menteri Besar, Penasihat Undang-undang, ahli exco, mufti, Setiausaha Kerajaan Negeri, Ketua Hakim Syarie dan Pengarah Jabatan Agama berpegang kepada pegangan Ahli Sunah waljamaah. Selepas ini, saya nak perluaskan skopnya kepada semua Jawatankuasa Bahagian UMNO Perlis.
Perlis ialah negeri Sunah waljamaah. Rujukan kami adalah sumber asli imam-imam Ahli Sunah, al-Quran dan al-hadis. Itulah jalan nabi dan para sahabat.
Tetapi kenapa di Perlis tidak ada amalan membaca Yasin setiap malam Jumaat, tidak ada talkin, tidak ada tahlil arwah dan tidak ada qunut semasa solat subuh?
SHAHIDAN: Sebabnya Rasulullah tidak berbuat demikian. Kalau nak baca Yasin bacalah tetapi kenapa dikhususkan malam Jumaat sahaja. Talkin yang diajar oleh Nabi Muhammad ialah talkin sebelum mati iaitu ketika orang itu sedang nazak.
Tahlil arwah pula adakah kita pasti bahawa semua yang hadir itu bacaan fatihahnya betul. Jika bacaannya salah tidakkah mereka menyedekahkan dosa kepada arwah yang berkenaan?
Demikian juga amalan berdoa beramai-ramai selepas solat. Ini tidak dilakukan oleh baginda s.a.w. Bukan maksudnya tidak boleh berdoa tetapi buatlah secara bersendirian. Lagipun dikhuatiri doa oleh imam yang dibaca secara jahar (kuat) itu boleh mengganggu jemaah lain yang masih solat. Bukankah itu lebih besar dosanya berbanding manfaat membaca doa beramai-ramai?
Islam tidak meletakkan wakil untuk kita berdoa kepada Allah sebagaimana beberapa agama lain. Setiap daripada kita disuruh memohon kepada Allah sebagaimana maksud firman-Nya, berdoalah nescaya aku perkenankan.
Bagaimanapun, tidak pula salah jika orang itu seorang alim lagi warak. Bolehlah kita minta pertolongannya untuk sama-sama berdoa dengan kita.
Masalah utama dalam masyarakat kita ialah budaya tokok tambah. Inilah yang berlaku selepas zaman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang membina Kaabah. Hasil tokok tambah selepas peninggalan baginda berdua, akhirnya di kiri dan kanan Kaabah dipenuhi dengan berhala yang besar-besar.
Malah dalam ibadat tawaf pun telah ditokok tambah iaitu bertawaf secara berbogel iaitu lelaki waktu siang dan wanita waktu malam. Tokok tambah beginilah yang merosakkan agama yang dibawa oleh Nabi Ibrahim. Sebab itu kita mempertahankan yang asli. Barangan asli sepatutnya menjadi pilihan utama setiap orang. Maka kita dalam solat dan ibadat khusus yang lain sentiasa mempelajarinya secara berdalil, bukan sekadar ikut-ikutan.
Tetapi bukankah ada hadis yang menyebut ulama itu adalah pewaris Nabi (riwayat Abu Daud). Jadi sudah tentu, apa yang dilakukan oleh ulama boleh diamalkan oleh masyarakat?
SHAHIDAN: Kita kena tengok dulu apa jenisnya ulama itu. Kalau ulama suuk (jahat) takkan kita nak ikut mereka. Adakah kita mahu mengikut Ayatollah Khomeini iaitu ulama Syiah atau yang memalsukan hadis seperti Abdullah bin Sabak?
Kalau ulama itu sentiasa bercakap baik dan sentiasa mematuhi perintah Allah dan rasul-Nya, maka barulah boleh kita mengikut mereka dan wajar diberi gelaran ulama pewaris nabi.
Ulama pewaris nabi ialah ulama yang mengikut Rasulullah. Jika mereka mengubah ajaran baginda, mereka tidak layak digelar pewaris.
Jika ulama ingin mewarisi nabi mereka mesti benar-benar mengambil apa yang diwarisi oleh baginda bukan mengada-adakan yang baru.
Kepada pihak yang terus-menerus menuduh Perlis mengamalkan wahhabi, apa nasihat Datuk Seri?
SHAHIDAN: Kepada golongan tersebut, saya dengan rendah diri menjemput mereka bermuzakarah bagi mencari penyelesaian dalam isu ini. Perlis tidak pernah bimbang untuk bermuzakarah dengan sesiapa pun dalam bab agama.
Kalau ada undang-undang Perlis yang dikatakan menyeleweng dari al-Quran dan sunah, tunjukkan kepada saya supaya saya boleh membuangnya serta-merta. Tetapi kalau ada amalan salah yang diguna pakai di tempat lain, saya ingin betulkan.
Cuma kalau amalan kita yang dikatakan wahhabi itu betul mengikut Ahli Sunah tidak mengapalah. Jangan semuanya dicerca.
Keilmuan di Perlis terbuka sesuai dengan prinsip negeri ini. Kita mementingkan dalil. Dalam Majlis Fatwa Negeri pun cuma ada tiga orang Perlis, Mufti Perlis sendiri adalah orang Pulau Pinang. Yang lainnya dianggotai oleh ulama dari seluruh negara.
Bagi saya orang yang ada ilmu yang digelar ulama jangan jumud dan cengih. Malah, saya juga bercadang membawa para mufti negeri lain ke Iran supaya mereka boleh melihat beberapa persamaan amalan masyarakat negeri lain dengan golongan syiah di sana.
Jangan pula kita mengguna pakai hadis-hadis secara sewenang-wenangnya tanpa merujuk kepada perawi dan martabat hadis berkenaan.
Adalah cukup malang apabila ada yang menggunakan hadis tentang anak yang menziarahi kubur ibu bapa pada hari Jumaat dan membaca Yasin akan terhapuslah dosa ibu bapa tersebut dalam penulisan menerusi akhbar. Hadis ini bukan hadis daif tetapi palsu. Sepatutnya ia tidak boleh dipakai langsung sebagai hujah kepada mana-mana ibadat.
Adakah ini bermakna menziarahi kubur juga dilarang?
SHAHIDAN: Perlis menggalakkan orang menziarahi kubur. Tetapi mesti menurut adab yang diajar olah baginda. Perlis tidak membaca al-Quran atas kubur sebaliknya kita menyuruh berdoa dengan ikhlas. Sebabnya, Rasulullah ada bersabda, Janganlah engkau menjadikan rumah-rumah kamu seperti kubur kerana tidak dibacakan al-Quran.
Maksudnya, Rasulullah melarang kita membaca al-Quran di kubur. Apa yang patut dibuat oleh waris terutama anak-anak di situ ialah berdoa.
Pelbagai kelonggaran dalam bab nikah kahwin di Perlis seolah-olah tidak seiring dengan negeri lain di Malaysia. Ini termasuklah dalam bab wali ingkar. Adakah ia bertujuan begitu?
SHAHIDAN: Perlis tidak memperkenalkan undang-undang syariah yang baru. Kita hanya umumkan pindaan undang-undang. Ia memasukkan perenggan baru selepas perkara 13(b) menyebut, “Dengan syarat bahawa dalam hal di mana wali yang telah enggan memberi persetujuan dengan tiada sebab yang syarie, Hakim Syariah boleh, selepas berpuas hati dan difikirkan patut, memberikan persetujuannya jika penyiasatan itu tertangguh sebanyak dua kali.”
Kita tidak pernah mengatakan wanita di Perlis boleh bernikah tanpa wali. Undang-undang ini pun telah diguna pakai di negeri-negeri lain termasuk juga di Perlis. Cuma ia tidak menyebutkan tempohnya. Kita jangan ingat anak gadis kita yang berumur 17 tahun sekarang akan berumur 17 tahun juga dalam tempoh 30 tahun akan datang.
Pada masa yang sama, mahkamah akan memastikan wujud keadilan. Jika bakal pengantin lelaki itu bermasalah menghidap Hiv/Aids atau bakal isterinya doktor tetapi bakal suami penagih, sudah pasti kita akan menyebelahi wali.
Tetapi kalau bakal isterinya doktor dan bakal suami pemandu, ini kita akan benarkan mereka bernikah walaupun jika walinya ingkar. Apa yang kita buat ialah mempermudahkan jalan kepada perkara-perkara yang halal.
Demikian juga dalam bab fasakh (membatalkan perkahwinan). Ada negeri yang ambil masa sampai lima tahun untuk dapat keputusan permohonan isteri mendapat fasakh. Kita di Perlis membuat pindaan kepada enakmen ini menurut subseksyen 52(4) di mana, “Walau apa jua peruntukan sebelumnya dalam seksyen ini, mahkamah boleh selepas berpuas hati dengan permohonan dalam subseksyen (1) dan difikirkan adil dan patut, membuat satu perintah jika permohonan itu telah tertangguh pendengarannya sebanyak dua kali.”
Dengan kata lain, undang-undang nikah kahwin kita adalah yang paling membela wanita. Dalam menuntut fasakh, masa yang diberi tidak sampai pun empat bulan. Selepas dua kali kita memanggil suami jika mereka enggan hadir di mahkamah, maka mahkamah boleh memutuskan permohonan isteri berkenaan.
Sepatutnya, Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga, Datuk Seri Shahrizat Jalil gembira dengan Perlis kerana kita membela nasib wanita.
Ada juga dakwaan yang Perlis terlalu mudah meluluskan permohonan perkahwinan termasuk untuk poligami. Benarkah?
SHAHIDAN: Perlis pejuang hak lelaki dan wanita secara adil menurut Islam. Kita memudahkan perkara yang halal sebab perkara haram terlalu banyak. Jika kita menyusahkan perkara halal, nanti orang memilih yang haram. Cuma tentu semua perkara ada peraturannya. Insya-Allah jika kita teliti dengan insaf, kita akan dapati peraturan di Perlis ini adil untuk semua. Jangan emosi dan tenggelam dengan sentimen. Dengar dan teliti dahulu.
Terdapat juga cakap-cakap mengatakan Perlis menuduh mereka yang mengamalkan tahlil, talkin dan menyambut peristiwa besar seperti Maulidur Rasul sebagai bidaah. Apa komen Datuk Seri?
SHAHIDAN: Kita tidak pernah melemparkan kata-kata sedemikian. Perlis tidak kata pun perbuatan tersebut bidaah secara membabi buta.
Sebaliknya kita menjelaskan pandangan secara ilmiah. Kita tidak menghukum pembuat, sebaliknya hanya mempertikaikan amalan.
Tak bolehlah semua yang kurang baik itu dituduh Perlis memulakannya. Dalam masa yang sama, kita lupa ada pihak tertentu menuduh Perlis yang bukan-bukan. Mengapa mereka tidak dipertikaikan?
Melihatkan kepada perkembangan semasa dan juga dengan mufti muda yang lantang mengajak kepada mengikut amalan Islam sebenar, adakah Perlis bersedia menerajui gelombang tajdid (pembaharuan) di Malaysia?
SHAHIDAN: Penerimaan rakyat di seluruh negara begitu baik sekarang. Begitu menghormati Perlis dan menghulurkan persahabatan dan sumbangan, alhamdulillah baik yang muslim mahupun yang bukan muslim.
Itulah harapan kita. Sebabnya, Islam itu mudah, jadi jangan buat payah tetapi jangan pula kita ambil mudah. Jika umat Islam mahu maju kita kena ikut al-Quran dan sunah.
Memang kita menyedari bahawa setiap pembaharuan itu akan ada yang menentang. Hal ini adalah sunatullah. Ia bukan baru malah turut berlaku ke atas ulama-ulama besar zaman silam. Antaranya Imam Syafii sendiri, Imam Bukhari dan Imam Ahmad Ibn Hanbal yang dipenjarakan sehingga beliau wafat. Para penentang itu pula bukanlah orang sembarangan. Mereka juga adalah golongan yang memahami agama.
Golongan mualaf juga ramai yang memilih Perlis untuk mengucap dua kalimah syahadah. Antara lain sebabnya, kita benarkan mereka mengekalkan nama asal selepas memeluk Islam. Selain itu, kita juga permudahkan urusan memeluk Islam tidak perlu goncang-goncang tangan semasa mengucap.
Sepatutnya, negeri-negeri lain menyokong usaha dakwah oleh para pendakwah Perlis yang kadang- kadang berceramah di luar Perlis. Ini tidak, sebaliknya ada arahan oleh negeri tertentu supaya tidak dibenarkan pendakwah dari negeri ini berceramah di tempat mereka.
Jadi, apakah pendekatan yang akan diambil oleh Perlis dalam menjayakan misi ini?
SHAHIDAN: Kita akan mengamalkan pendekatan yang lemah-lembut dan berkasih sayang sesama manusia (hablum minannas). Ini memerlukan kepada penglibatan golongan ulil-amri atau pemerintah untuk merealisasikannya.
Pada masa yang sama kita ingin membangkitkan semangat jihad di kalangan umat Islam. Lihatlah semangat yang ditunjukkan oleh Khalifah Umar al-Khattab yang masih memimpin tentera berperang pada usia 76 tahun.
Kita juga akan meningkatkan lagi kegiatan dakwah dan memperhebatkan muzakarah termasuk dengan parti pembangkang. Islam bukan eksklusif untuk mana-mana parti sebaliknya ia adalah hak bersama. Sebab itu, kini UMNO dilihat lebih ke hadapan dalam memperjuangkan Islam lebih-lebih lagi di bawah kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Semua orang Islam berhak membicarakannya untuk mencari ajaran Islam yang sebenar sebagaimana dituntut oleh al-Quran dan sunah Rasulullah. Jangan kita emosi dalam soal agama sebaliknya hendaklah berpegang kepada yang hak.
posted by admin @ 1:30 PM   2 comments
Ust Zawawi Ismail
Sunday, October 28, 2007


Ust Zawawi Ismail, berkelulusan Bachelor Yarmouk University 1996, Master UKM 2003 dan sekrang pensyarah pendidikan di UM

posted by admin @ 2:54 PM   0 comments
Ustaz Hadi Talhah, Pengerusi Darussalam


Ust Hadi Talhah, lulusan Yarmouk Universiti 1996 dan Master UM 2002. Pendakwah terkenal Lembah Kelang dan juga bergiat dalam Perubatan Islam. Menjadi Pengerusi bagi Persatuan Perubatan Islam DarusSalam yang diasaskan oleh Dato' Ismail Kamus

posted by admin @ 2:45 PM   1 comments
Ustaz Ismi, Bekas Calon PAS Parit


Ust Ismi bekas calon Pas Parit yang tak menang dalam pilihanraya 2004. Berkelulusan Bachelor Bahasa Arab University of Jordan, Master Univ Malaya. Sekarang giat dengan aktiviti perniagaan pelancongan antara pakej umrah dan haji di samping beberapa aktiviti pernaiagaan lain. Gait menyampaikan dakwah di sebelah Perak.
posted by admin @ 2:34 PM   0 comments
Pertemuan Idil Fitri Ustaz Lulusan Jordan di Darul Fuqaha
















Hari ni bertempat di Darul Fuqaha di adakan pertemuan hari raya idil fitri antara para ustaz berkelulusan Jordan anjuran Ikatan Siswazah Islam Jirdan (ISIJ. Alhamdulillah ramai juga yang hadir antaranya Ust Wan Mat Wan Sulong, Ust Syauqi Othman, Ust Zawawi Ismail, Ust Ismi, Ust Syukri Harun, Ust Fazdi, Ust Hadi Talhah,Ust Zamiri Razak, Ust Fauzi Yahya, Ust Sobri Zabidi, Ust Ghazali Yusri, Ust Harme. Rata-rata mereka merupakan pendakwah yang aktif dan berada pada pelbagai posisi penting. Kesibukan tidak menghalang mereka bertemu. Tidak mudah untuk diatur pertemuan ini. Masih ramai yang tak dapat hadir kerana pelbagai kesibukan dan urusan lain. Tapi kehadiran beberapa orang ustaz ini menjadi peransang untuk dianjurkan program seumpamanya di waktu lain insyallah


gambar di atas Ust Syauqi Othman, berkelulusan Bachelor Bahasa Arab, Yarmouk Universiti, Jordan, Master Pengajian Islam, UKM dan sedang melanjutkan pelajaran Phd di UIA. Beliau sekarang bertugas sebagai pensyarah di UPM. JUga giat berdakwah di Lembah Kelang dan selalu muncul di radio dan TV. Hp 0193241364
Gambar ke 2 adalah Ust Zamiri Razak, berkelulusan Bachelor Yarmiouk Universiti dan Master Universiti . Sekarang "orang kuat" Takaful Ikhlas 0122942574.
Gambar ke tiga Ust Wan Mat Wan Sulong, Presiden ISIJ. Berkelulusan Bachelor Bahasa Arab Yarmouk University dan Master Pengajian Islam, UK. Sedang menyiapkan tesis Phd di UIA. Beliau sekarang pensyarah di UPM 0123157526





posted by admin @ 1:21 PM   1 comments

KALAM MUQODDIMAH
web ini adalah kesinambungan daripada laman web www.darulfuqaha.com yang juga dikendalikan oleh al-Ustaz Mohd Khairuddin at-Takiri memuatkan rencana, artikel dan coretan peribadi dan pandangan al-Ustaz terhadap isu-isu semasa yang timbul dalam masyarakat Islam menurut perpektif Islam.

IKIM.FM
Bersama Ustaz Dr. Takiri setiap Isnin di IKIM jam 2.30 ptg
PERKENALAN
Name: USTAZ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Home:
MAKLUMAT:
AL-USTAZ MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI,
Pendakwah, Pendidik & Ahli perniagaan sepenuh masa. Bekas Pensyarah Jabatan Arab & Tamadun Islam, FPI, UKM (meletakkan jawatan Ogos 2008) Berkelulusan B.A dan Master Bahasa & Kesusasteraan Arab di Universiti of Jordan dan Aal Bayt Univ, Jordan dan Phd Pengajian Islam di UKM.


KELAHIRAN

Dilahirkan di Kg Seberang Takir, K. Trg pada 1973. Anak sulong daripada 16 orang adik-beradik.

PENDIDIKAN

Pendidikan menengah awal di Sek. Men Agama Sultan Zainal Abidin, Ladang, K. Trg pada tahun 1986. Setelah mendapat keputusan cemerlang dalam SRP pada tahun 1988, mendapat tawaran ke Kolej Islam Kelang. Namun hati lebih terpaut untuk memasuki aliran Thanawi yang menggunakan bahasa Arab sepenuhnya di Sek. Men. Agama Sultan Zainal Abidin, K. Trg. Trg yang merupakan sekolah agama terbaik menghimpunkan pelajar-pelajar terbaik sekolah-sekolah agama di Terengganu. Namun, pengajian di aliran Thanawi tak sempat diselesaikan kerana setelah mendapat keputusan cemerlang dalam SPM yang diambil secara persendirian pada tahun 1990, hati lebih berminat untuk segera ke luar negara menuntut ilmu. Justeru, tawaran untuk melanjutkan pelajaran pada tahun 1992 dengan biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia ke Universiti of Jordan diterima.

Alhamdulillah, berjaya mendapat Bachelor dengan kepujian di bidang Bahasa & Kesusasteraan Arab di Univ. of Jordan pada tahun 1996. Seterusnya pengajian di peringkat Master diteruskan dan berjaya mendapat Master di bidang Bahasa & Kesusasteraan Arab di Aal al-Bayt University, Mafraq,Jordan pada tahun 2000. Tajuk tesis Master ialah Signifikan partikel setara dan genetif di sisi sarjana sintaksis dan sarjana Usul Fiqh serta pengaruhnya terhadap Kefahaman Teks Syara`

Seterusnya Phd Pengajian Islam di Jabatan Arab & Tamadun Islam, FPI, UKM dengan tesis bertajuk: "Retorik Partikel Waw Dalam al-Qur'an Dan Pengaruhnya Terhadap Penterjemahan Makna al-Qur'an ke Dalam Bahasa Melayu."


PENGALAMAN BERTUGAS:

Pada tahun 1999 diterima bertugas sebagai guru bahasa di CELPAD, UIA. Setelah mendapat Master di awal 2000 dilantik sebagai Pensyarah Bahasa. Mendapat tawaran sebagai pensyarah Bahasa di UITM pada tahun 2002 namun ditolak kerana hati lebih terpikat dengan UKM setelah diadakan beberapa kali istikharah. Seterusnya bertugas sebagai Tutor pada tahun 2002 seterusnya Pensyarah bermula pada tahun 2006 di Jabatan Pengajian Arab & Tamadun Islam, FPI, UKM. pada Ogos 2008 meletakkan jawatan sebagai Pensyarah untuk memfokuskan kerja-kerja dakwah, pendidikan dan perniagaan.

TUGAS SEKARANG

Sekarang bertugas sebagai Pendakwah, Pendidik, Penulis, Aktivis Sosial dan Ahli Perniagaan sepenuh masa di samping sebagai Presiden dan Pensyarah di Kolej Islam Fuqaha

AKTIVITI PENGLIBATAN

Pengerusi Eksekutif & Pengasas Darul Fuqaha, Pengerusi Eksekutif& Pengasas Maahad Tahfiz Anak Yatim Darul Fuqaha, Presiden dan Pengasas Kolej Islam Fuqaha,Pengerusi Eksekutif dan Pengasas SRIP Tahfiz Kajang dan ALP SRIP Tahfiz K. Trg, Pengasas dan Presiden Nadwah Ilmuan Muslim, Exco Persatuan Ulama Malaysia, Pengerusi Sekreteriat Penerbit & Pengedar Buku Islam Malaysia (SPEEDI) dan Ahli Majlis Buku Islam Malaysia. Beliau cergas sebagai Penceramah (di masjid, tv dan radio), Penulis (buku, artikel dan makalah), Penerbit (buku-buku Islam, Penggiat Sosial dan Pengamal Perubatan Islam.

PENULISAN BUKU

Antara buku beliau bertajuk:
1) Hukum Berurusniaga Dengan Yahudi Dunia
2) Hak-hak Bukan Islam Dalam Negara Islam
3) Adab-Adab Berdoa Dalam Islam
4) Terjemahan Tafsri Munir Juzuk 30
5) Hukum Wanita Menjadi Imam Solat Jumaat; Kontroversi Solat Jumaat Dr Amina Wadud
6) Perspektif Islam
7) Intipan Khalwat Menurut al-Qur'an dan al-Sunnah; Menilai Pandangan Kontroversi Mufti Perlis
8)Hiburan & Gurau Senda Menurut Islam


PERHUBUNGAN

saya boleh dihubungi di talian 013 3621236/ 0133890000 email attakiri@ukm.my / attakri@yahoo.com. Artikel dan tulisan beliau boleh dilayari di http://www.darulfuqaha.com & www.ceramahkhairuddin.com baca lagi..
MUTIARA KATA TAKIRI

Hiduplah untuk ISLAM pasti ALLAH limpahkan anda dengan kegembiraan dan ketenangan

Previous Post
Archives
KALENDAR
SOAL-JAWAB HUKUM
SEBARANG PERTANYAAN BERKENAAN HUKUM ATAU INGINKAN SEBARANG PERBINCANGAN MENGENAI SESUATU ISU, PARA PENGUNJUNG DIMINTA UNTUK MEMASUKI FORUM YANG DISEDIAKAN. ANDA HANYA PERLU REGISTER UNTUK MEMBUAT SEBARANG POSTING

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Syeikh Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri