BLOG ILMU UNTUK PANDUAN UMAT

DARUL FUQAHA
Pusat Ilmu, Dakwah, Pendidikan & Kebajikan Yang diasaskan Oleh Syeikh Khairuddin Takiri
MAAHAD TAHFIZ ANAK YATIM DARUL FUQAHA
Pusat Pendidikan Bersepadu Untuk Anak Yatim
Produk Kesihatan & Kecantikan D`HATIKU

Jom Sertai Fan Ust Khairuddin
USTAZ KHAIRUDDIN FAN'S
Ustaz Khairuddin at-Takiri

Promote Your Page Too
DARUL FUQAHA FAN`S
DARUL FUQAHA

Promote Your Page Too
Ibadah Korban di Kemboja RM230, Sabah RM400 & Eritrea RM300. Hubungi Ustaz Khairuddin 0133890000, Ustaz azlan 0192677703 dan Ustazharme 0192121972 untuk 1 bahagian,
KORBAN DI KEMBOJA FAN`S
Ibadah Korban di Kemboja, Eritrea & Pendalaman Sabah

Promote Your Page Too
SOAL JAWAB ISLAM FAN`S
Soal Jawab Islam

Promote Your Page Too
IKLAN TERKINI

DIPLOMA SYARIAH & SIJIL TAFAQQUH
BIMBINGAN
Ust Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri
PENDAFTARAN PELAJAR BARU DIBUKA
LEPASAN SPM LAYAK MEMOHON
bertempat
di KOLEJ ISLAM FUQAHA Sg. Merab, Bangi
SYARAT & MINAT YANG TINGGI UNTUK MENJADI ULAMA
Persiapan untuk melanjutkan pengajian Ijazah Pertama di Universiti2 di Indonesia
PENGAJIAN PERCUMA

Hubungi Ust Harme 0192121972
BACAAN AL-QUR'AN AL-KARIM
BACAAN QARI MASJID HARAM MAKKI
KLIK
ISLAMIC BOOK ONLINE
NOVEL "PUAKA"
Video-Kuliah Dhuha
Video-Kisah Nabi1
Video-Kisah Nabi2
Video-Kisah Nabi3
Video-Kisah Nabi4
Video-Kisah Nabi5
Video-Kisah Nabi6
Video-Tafsir Baqarah;5-6
youtube
KULIAH DHUHA..

pengajian tafsir ibnu kathir, hadis riadussolihin & fekh hadis bulughul marom


klik di sini untuk mendengar sambungan KLIK
MASJID..

Ukhwah.com :: Top Blog
RAKAN BLOG
WEB ARUS PERDANA
[`] ::. UTUSAN MELAYU
[`] ::. BERITA HARIAN
[`] ::. HARIAN METRO
[`] ::. KOSMO
[`] ::. METRO AHAD
[`] ::. NEW STRAITS TIMES
[`] ::. MALAYSIA KINI
[`] ::. HARAKAH
[`] ::. AGENDA DAILY
[`] ::. SIASAH DAILY
[`] ::. SELANGOR DAILY
[`] ::. TRANUNG KITE
[`] ::. ALJAZEERA
[`] ::. AkHbAr MaGrIbI < [`] ::. ABC news
[`] ::. BBC news
[`] ::. CNN
[`] ::. GOOGLE news
[`] ::. SUARAM
[`] ::. TERAS MELAYU
[`] ::. UMNO
[`] ::. PEMUDA UMNO
[`] ::. PARTI KEADILAN
[`] ::. PARTI ISLAM
WEB ILMIYYAH
[`] ::. LAMAN WEB ILMIYYAH
[`] ::. JAKIM
[`] ::. PERSATUAN ULAMA MALAYSIA
[`] ::. Dr. Sa`id Ramadhan al-Buti
[`] ::. Dr Asri Zainal Abidin
[`] ::. Ust Nik Nasri Nik Malek
[`] ::. Ust Shauqi Othman
[`] ::. Ust Hasrizal
[`] ::. Ust Zaharuddin
[`] ::. al-ahkam on-line
[`] ::. Ust Adlan Abd Aziz
[`] ::. Ust Zamihan al-Ghari
[`] ::. TAMAN ILMU ISLAM
[`] ::. UKHWAH.COM
[`] ::. SURAU LADANG
[`] ::. E-BOOK
[`] ::. SURAU FABER2
POLITICIAN BLOGGER
[`] ::. YB DATO SHAHRIR SAMAD
[`] ::. DATO' KADIR JASIN
[`] ::. TUN DR MAHATHIR
[`] ::. DATO' ROHANIE AHMAD
[`] ::. ROSLAN SMS
[`] ::. LIM KIT SIANG
[`] ::. KASIM AHMAD
[`] ::. RONNIE LIU
[`] ::. ANWAR IBRAHIM
[`] ::. MARINA MAHATHIR
[`] ::. HUSAM MUSA
[`] ::. PENARIK BECA
[`] ::. TARMIZI MAT JAM
[`] ::. SYD HUSSIN AL ATTAS
[`] ::. SANG KELEMBAI
[`] ::. FATHI ARIS
MALAYSIAN BLOGGER
[`] ::. ASMAH ISMAIL
[`] ::. YUSAMMIR
TAQWIM SOLAT
gambar multaqa
Friday, January 4, 2008
















posted by admin @ 7:06 PM   0 comments
lagi gambar multaqa






kelihatan muslimat yang berada di dalam dewan. Di tingkat bawah masih ramai lagi muslimat yang mengikuti menerusi siaran tv bersama anak-anak.


























keadaan pada penghujung majlis ketika Dr Zulkifli menyampaikan ucapan akhir




















































keadaan hadirin yang klhusus` mendengar di sisi kiri majlis di Balai Islam Darul Fuqaha









suasana di pintu luar Balai Islam Darul Fuqaha di waktu tengahari.








posted by admin @ 6:48 PM   0 comments
lagi gambar-gambar multaqa








































































posted by admin @ 6:34 PM   0 comments
IBU TIRI DALAM ISLAM
Ibu tiri merujuk kepada perempuan-perempuan yang menjadi isteri-isteri kepada bapa seseorang selain daripada ibu kandungnya sendiri. Ibu tiri ini berada pada dua keadaan. Pertamanya ibu tiri yang masih menjadi isteri kepada bapa. Keduanya ibu tiri yang telah berpisah dengan bapa samada berpisah kerana mati atau diceraikan. Dari sudut lain ibu tiri juga terbahagi kepada dua juga iaitu ibu tiri yang telah disetubuhi oleh bapa dan ibu tiri yang belum disetubuhi oleh bapa.
Ibu tiri yang telah disetubuhi oleh bapa menjadi mahram muabbad (yang diharamkan selama-lamanya) bagi si anak tiri. Implikasi pada hukum mahram muabbad antaranya ialah aurat antara ibu tiri dan anak tiri adalah seperti aurat seorang perempuan dengan bapa, bapa suami, adik beradik lelaki dan anak-anak saudara yang lelaki.
Allah Taala berfirman:
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ
Maksudnya: "Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada wanita-wanita beriman hendaklah mereka rendahkan sebahagian pandangan mata mereka, menjaga kemaluan mereka, jangan menzahirkan perhiasan diri mereka melainkan apa yang sedia zahir, jatuhkanlah tudung-tudung mereka ke atas dada-dada mereka dan jangan menzahirkan perhiasan diri mereka melainkan kepada suami-suami mereka atau bapa-bapa mereka atau bapa-bapa suami-suami mereka atau anak-anak lelaki mereka atau atau anak-anak lelaki suami mereka atau saudara-saudara lelaki mereka atau anak-anak lelaki saudara-saudara lelaki mereka atau anak-anak lelaki saudara perempuan mereka atau perempuan-perempuan mereka atau hamba sahaya mereka…( Surah al-Nur: 31)
Ayat tersebut menjelaskan tentang hokum aurat perempuan dengan orang lelaki di kalangan mahram muabbad. Termasuk dalam senarai lelaki mahram muabbad tersebut ialah anak- anak kepada suami atau anak-anak tiri lelaki. Hukum mahram muabbad ini juga disebut oleh Allah dalam ayat al-Nisa: 23.
Begitu juga si ibu tiri ini yang telah disetubhi oleh bapa ini haram dikahwini oleh si anak tiri selama-lamanya setelah berpisah dengan bapa.
Allah berfirman:
وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا
Maksudnya: Dan Janganlah kamu mengahwini perempuan yang telah pernah dinikahi oleh bapa-bapa kamu melainkan apa yang telah berlalu. Ianya adalah sesuatu yang keji (zina) dan dibenci serta seburuk-buruk jalan.” (al-Nisa’: 22)
Adapun ibu tiri yang belum disetubuhi oleh bapa, ia menjadi haram sementara kepada si anak tiri selama tempoh perkahwinannya dengan bapa. Apabila bercerai hokum haram tersebut hilang dan dia menjadi perempuan ajnabi kepada si anak.
Merujuk kepada hokum-hakam diatas dapat difahami bahawa ibu tiri yang masih menjadi isteri kepada bapa dan juga ibu tiri yang telah disetubuhi oleh bapa dan kemudian berpisah dengannya merupakan sebahagian daripada ahli keluarga yang dekat. Ahli keluarga yang dekat ini lebih utama untuk disayangi, dihormati dan di bantu.
Allah berfirman
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى
Maksudnya: Dan jadilah kamu hamba kepada Allah dan janganlah kamu menyengutukan sesuatu dengaNya dan dengan kedua ibu dan bapa hendaklah berbuat baik dan juga kepada orang yang hubungan kerabat persaudaraan. (al-Nisa’: 36)
Dalam ayat tersebut Allah menyebut tentang ibu bapa yang perlu dibuat budi dan kebaikan kepadanya, seterusnya diringi dengan kaum kerabat. Ibu tiri termasuk sebahagian daripada kerabat ini. Justeru, mereka juga mempunyai hak kerabat yang mesti ditunaikan oleh si anak-anak tiri.
Setiap orang termasuklah seorang ibu mempunyai naluri sayang kepada anak kandung sendiri melebihi sayang kepada orang-orang lain. Justeru itu apabila si ibu tiri menyayangi si anak sendiri lebih daripada anak tiri itu adalah sesuatu yang normal dan tidak salah. Ini kerana sayang adalah suatu naluri dan perasaan yang tidak dapat dikawal oleh manusia.
Yang penting ialah jangan sampai sayang yang lebih itu membawa kepada tidak berlaku adil kepada anak tiri pada hokum-hukum zahir dengan menzalimi hak yang sepatutnya dimiliki dan diperolehi oleh si anak tiri yang merupakan adik beradik sedarah dengan anaknya sendiri. Sekiranya setiap anak dan anak tiri mendapat haknya walaupun tidak sama, dia telah berlaku adil. Adil tidak memberi erti mendapat hak yang sama, tetapi mendapat hak yang sebenar kerana adil bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya.
Kita kiaskan dengan sayang suami kepada isteri-isteri yang bersifat abstrak dan tidak sama. Ia adalah naluri yang ditegaskan oleh Allah:

وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
Maksudnya: “dan kamu sama sekali tidak mampu berlaku adil antara isteri-isteri meskipun kamu sangat menginginkannya. Justeru, janganlah kamu cenderung dengan melampau-lampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awang-awangan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu) dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (al-Nisa’ : 129)

Imam Ahmad meriwayatkan hadis yang menjelaskan bahawa ayat ini turun kepada Nabi yang lebih menyayangi Aisyah berbanding isteri yang lain, namun baginda tetap berlaku adil kepada isteri-isteri yang lain pada pembahagian malam. (rujuk Tafsir Ibn Kathir)

Justeru ulama tafsir menjelaskan maksud keadilan yang tak dapat dipenuhi oleh suami di sini ialah keadilan pada kasih dan sayang. Ia diluar kemampuan Nabi Muhammad sendiri untuk mengawalnya. Tetapi janganlah kasih saying itu membawa kepada menzalimi hak-hak yang sepatutunya dinikmati dan diperolehi oleh isteri-isteri lain pada hokum-hakam zahir seperti makan-minum, tempat tinggal, pakaian dan sebagainya.
posted by admin @ 6:27 PM   0 comments
Orang Nasrani menggunakan nama Allah?
Thursday, January 3, 2008
Rasulullah saw menulis surat kepada Raja Najasyi yang beragama Nasrani ketika itu dengan teksnya berbunyi:
بسم الله الرحمن الرحيم هذا كتاب محمد رسول الله إلى النجاشي الأصحم عظيم الجيش ، سلام على من اتبع الهدى و آمن بالله و رسوله و شهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له لم يتخذ صاحبة و لا ولداً و أن محمداً عبده و رسوله أدعوك بدعاء الله فإني أنا رسول فأسلم تسلم قل يا أهل الكتاب تعالوا إلى كلمة سواء بيننا وبينكم أن لا نعبد إلا الله ولا نشرك به شيئا ولا يتخذ بعضنا بعضا أربابا من دون الله الآية فإن أبيت فعليك إثم النصارى
Maksudnya:
" Dengan nama Allah yang bersifat al-Rahman lagi bersifat al-Rahim. Inilah surat daripada Muhammad Utusan Allah kepada Najasyi iaitu al-Asham, pimpinan tentera. Salam ke atas orang yang mengikut petunjuk dan beriman dengan Allah dan RasulNya serta memberi kesaksian bahawa tiada Tuhan yang layak diperhambakan diri melainkan Allah yang esa tiada sekutu bagiNya. Dia tidak mengambil teman pasangan dan juga anak, dan bahawa Muhammad adalah hambaNya dan utusanNya. Saya menyeru kamu dengan seruan Allah kerana sesungguhnya saya seorang utusan. Justeru islamlah kamu nescaya kamu selamat:

قل يا أهل الكتاب تعالوا إلى كلمة سواء بيننا وبينكم أن لا نعبد إلا الله ولا نشرك به شيئا ولا يتخذ بعضنا بعضا أربابا من دون الله
Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai ahli Kitab. Marilah menuju satu kalimah yang sama antara kami dan kamu bahawa kita tidak memperhambakan diri melainkan kepada Allah dan kita tidak menyengutukannya dengan sesuatu dan kita tidak saling mengambil sebahagian kita sebagai Tuhan-tuhan selain Allah” (Ali `Imran: 64)
Sekiranya kamu enggan, kamulah yang menanggung dosa orang-orang Nasrani. "
(Mustadrak al-Hakim. No 4244)
Ayat di atas mengiktiraf bahawa orang Nasrani juga bertuhankan Allah. Baginda pula diarahkan membacanya kepada ahli Kitab yang beragama Nasrani dan Yahudi. Apabila baginda membacakan ayat ini kepada Najasyi yang beragama Nasrani, ia bererti baginda mengiktiraf bahawa orang Nasrani juga bertuhankan Allah.
Justeru, bagi saya tiada kesalahan untuk orang-orang Yahudi dan Nasrani menggunakan nama Allah dalam tulisan dan artikel mereka dan juga kitab Bible mereka. Malah di Negara-negara Arab, bible dalam bahasa Arab mencatatkan Allah sebagai Tuhan mereka.
Namun, dalam konteks orang Melayu di Malaysia, persoalan yang timbul ialah adakah wajar kerajaan Islam membiarkan Bible diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu sedangkan perlembagaan menyatakan bahawa orang Melayu adalah islam. Bagi saya membiarkan usaha terjemahan tersebut bererti membuka ruang agama lain disebarkan kepada orang Melayu hingga peringkat kanak-kanak dan orang-orang kampong yang tidak memahami bahasa Inggeris. Penyebaran agama lain adalah bertentangan dengan perlembagaan Negara. Begitu juga dengan artikel-artikel yang ditulis dalam bahasa Melayu. Ia adalah usaha penyebaran agama lain yang bertentangan dengan perlembagaan.
Apapun dalam isu inim kerajaan boleh merujuk kepada siayasah syar`iyyah untuk membuat keputusan. Sekiranya kerosakan dilihat melampaui keburukan maka ia perlu dihalang sebagai menutup lubang-lubang kerosakan. Wallahu a`lam.
posted by admin @ 8:34 PM   0 comments
Gambar-gambar sempena Multaqa Ulama Muda
Wednesday, January 2, 2008
Ustaz Zahazan Mohamed, pembentang pertama yang membicarakan topik: Tafsir Antara Pembaharuan & Tradisi
Beliau berkelulusan Bachelor Yarmouk University (1996) dan Master Univ Malaya. Sekarang sedang menyiapkan tesis PhD di U Malaya. Sekarang bertugas sebagai pensyarah di UIA dan "orang kuat" Telaga Biru Sdn Bhd, sebuah syarikat penerbitan Audio dan Buku yang terkenal.


Ustaz Mohd Zamiri Abd Razak, pembentang kedua dengan tajuk : Sistem Insuran & Takaful. Beliau berkelulusan Bachelor Yarmouk Univ. (1996) dan Master Univ Malaya. Ketika pembentang beliau masih bertuga di Takaful Ikhlas sebagai Penolong Naib Presiden Pematuhan Syari`ah Takaful Ikhlas.


Dr Zulkifli Muhammad al-Bakri, pembentang kelima dan akhir yang membicarakan topik: Aplikasi Fiqah masa Kini. beliau berkelulusan Bachelor Univ Madinah, Master Universiti Ilmu-ilmu Islam, Syria dan PhD Univ. Sains Malaysia. Sekrang bertugas sebagai pensyarah kanan USIM dan juga ahli jawatankuasa fatwa N9 dan Trg.






Gambar beramai-ramai. daripada kanan Ust Zahazan, Ust Syauqi Othman, pensyarah UPM, Ust Fazdi, pensyarah IPI, Ust Khairuddin at-Takiri, Ust Dr. Zulkifli al-Bakri, Dr. Basit Abd Rahman, pensyarah KIAS, Ust Zamiri, Ust Zaharuddin. Sebelah ust Zaharuddin tak jelas. Sebelahnya adalah Ust Harme, pengarah UPITAF.
Insyallah gambar dua lagi pembentang Ust Azlan dan u Zaharuddin secara solo akan dimasukkan segera.
posted by admin @ 9:20 PM   0 comments
ucapan tahniah daripada AAN
Monday, December 31, 2007
ucapan tahniah daripada al-ahkam.net kepada Darul Fuqaha/ NAIM sempena Multaqa Ulama Muda . rujuk : http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=44654
posted by admin @ 5:54 PM   0 comments
Kenangan Manis-Multaqa Ulama Muda
Alhamdulillah, multaqa ulama muda pada 29 Dis di Darul Fuqaha anjuran Nadwah Ilmuwan Muslim (NAIM) berjalan lancar. Saya tidak menyangka kehadiran yang sangat menggalakkan pada hari tersebut. Walaupun ramai kalangan para asatizah yang menguzurkan diri saat-saat akhir kerana comitment lain di tempat kerja masing-masing, namun multaqa tetap dimeriahkan dengan kehadiran lebih 50 orang para asatizah dan 150 orang awam sebagai pemerhati.
Kehadiran peserta dan pemerhati daripada awal pagi seawal pukul 8 pagi tidak surut malah bertambah sehingga ke akhir program sekitar 5 ptg. Selalunya program-program ilmu dihangatkan diawal pagi. Petang selalunya dah mula surut. Tapi, Alhamdulillah, para peserta dan pemerhati dilihat sentiasa bersemangat dan bertenaga untuk menghayati setiap detik waktu yang ada di Multaqa.
Walaupun bilangan peserta yang berbahas tidak ramai disebabkan kesempitan masa, banyak ilmu yang dapat dipetik daripada pembentangan dan perbincangan yang ada.
Multaqa ini berjaya menarik minat para asatizah dan orang awam hingga timbul banyak cadangan agar dianjurkan lagi multaqa seumpamanya dalam masa terdekat.
Antara cadangan menarik yang timbul dalam perbahasan ialah memfokuskan hanya satu isu sahaja atau satu bidang kajian sahaja untuk multaqa akan datang. Ust Zamirey Razak salah seorang pembentang menawarkan diri untuk mendapatkan pembiayaan Takaful Ikhlas untuk anjuran multaqa seterusnya dengan fokus isu mu`amalat sahaja. Mudah-mudahan berjaya.
Juga cadangan agar diperluaskan Multaqa Ulama Muda ini kepada ulama yang "tidak muda", maksudnya orang tua. Sebenarnya multaqa ini difokuskan kepada orang muda untuk menghidupkan kesungguhan perbahasan ilmu di kalangan ulama seawal usia muda mereka agar mendarah daging sehingga ke tua. Adapun "orang lama" yang berminat hadir, di alu-alukan sebab takrifan "muda" sendiri masih berlaku khilaf tentang batasan umurnya. Sekurang-kurangnya yang "muda" semangatnya, walaupun "tua" usianya dialu-alukan untuk hadir insyaAllah.
Antara yang mengkagumkan saya sendiri ialah kehadiran Dr Basit Abd Rahman. beliau menaiki keretapi dari Kelantan semata-mata untuk menghadiri program ilmu ini. Inilah benar-benar "penuntut ilmu". Memang saya kenali beliau sejak 1992 sebagai orang yang cintakan ilmu. Beliau mewarisi pengajian pondok daripada bapanya Tuan Guru Hj Abd Rahman, Pondok Sg. Durian. Beliau berkelulusan bachelor, master dan PhD daripada Universiti Madinah.
Perkenalan saya dengan beliau bermula apabila saya ke Makkah dan Madinah untuk menunaikan haji pada awal 2002/03 ketika saya di tahun pertama universiti of Jordan. Ketika itu saya menjadi Timbalan Pengarah rombongan Haji pelajar Jordan dengan Ust Erfino Johari sebagai pengarahnya dan Ust Syukri Mohammad sebagai penasihat.(Ust Erfino sekarang menjadi atase pendidikan di Uni. Kingdom-selalunya keluar di radio IKIM dalam slot rancangan Bahasa Arab sebelum ini/Ust Syukri sekarang Prof Madya Dr. Syukri-UM. Ketika itu beliau sedang mengikuti pengajian master di Univ. of Jordan)
Rombongan haji kami sangat diraikan oleh Dr Basit yang ketika itu di tahun 2 bachelor. Saya dan Ust Syukri di bawa berjalan ke merata-rata tempat oleh Dr Basit ini. Itulah permulaan perkenalan kami.
Tahniah kepada semua peserta dan pemerhati. Sekalung doa jazakumullahu khaira kepada para petugas Ust Syauqi Othman (Timbalan Presiden NAIM), Ust Harme, Ust Azlan, Ust Khairul Anwar, Ust Fadli (S/U NAIM), Ust Fazdi (Bendahari NAIM), Ust Manaf, Ustaz Nizam, saudara Azim, saudara Nizam, Saudara Suzaili, saudara Shamsul Bahari, saudara Zulkarnain, saudara Lut, Saudara Mat Noor dan ramai lagi yang menyumbangkan tenaga dan masa untuk kelancaran program ini.
Dan tak lupa kepada para pembentang: Dr Zulkifli al-Bakri, Ust zZhazan, Ust Zamirey, Ust Zaharuddin dan Ust Azlan..jazakumullahu khaira..
posted by admin @ 5:20 PM   1 comments

KALAM MUQODDIMAH
web ini adalah kesinambungan daripada laman web www.darulfuqaha.com yang juga dikendalikan oleh al-Ustaz Mohd Khairuddin at-Takiri memuatkan rencana, artikel dan coretan peribadi dan pandangan al-Ustaz terhadap isu-isu semasa yang timbul dalam masyarakat Islam menurut perpektif Islam.

IKIM.FM
Bersama Ustaz Dr. Takiri setiap Isnin di IKIM jam 2.30 ptg
PERKENALAN
Name: USTAZ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Home:
MAKLUMAT:
AL-USTAZ MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI,
Pendakwah, Pendidik & Ahli perniagaan sepenuh masa. Bekas Pensyarah Jabatan Arab & Tamadun Islam, FPI, UKM (meletakkan jawatan Ogos 2008) Berkelulusan B.A dan Master Bahasa & Kesusasteraan Arab di Universiti of Jordan dan Aal Bayt Univ, Jordan dan Phd Pengajian Islam di UKM.


KELAHIRAN

Dilahirkan di Kg Seberang Takir, K. Trg pada 1973. Anak sulong daripada 16 orang adik-beradik.

PENDIDIKAN

Pendidikan menengah awal di Sek. Men Agama Sultan Zainal Abidin, Ladang, K. Trg pada tahun 1986. Setelah mendapat keputusan cemerlang dalam SRP pada tahun 1988, mendapat tawaran ke Kolej Islam Kelang. Namun hati lebih terpaut untuk memasuki aliran Thanawi yang menggunakan bahasa Arab sepenuhnya di Sek. Men. Agama Sultan Zainal Abidin, K. Trg. Trg yang merupakan sekolah agama terbaik menghimpunkan pelajar-pelajar terbaik sekolah-sekolah agama di Terengganu. Namun, pengajian di aliran Thanawi tak sempat diselesaikan kerana setelah mendapat keputusan cemerlang dalam SPM yang diambil secara persendirian pada tahun 1990, hati lebih berminat untuk segera ke luar negara menuntut ilmu. Justeru, tawaran untuk melanjutkan pelajaran pada tahun 1992 dengan biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia ke Universiti of Jordan diterima.

Alhamdulillah, berjaya mendapat Bachelor dengan kepujian di bidang Bahasa & Kesusasteraan Arab di Univ. of Jordan pada tahun 1996. Seterusnya pengajian di peringkat Master diteruskan dan berjaya mendapat Master di bidang Bahasa & Kesusasteraan Arab di Aal al-Bayt University, Mafraq,Jordan pada tahun 2000. Tajuk tesis Master ialah Signifikan partikel setara dan genetif di sisi sarjana sintaksis dan sarjana Usul Fiqh serta pengaruhnya terhadap Kefahaman Teks Syara`

Seterusnya Phd Pengajian Islam di Jabatan Arab & Tamadun Islam, FPI, UKM dengan tesis bertajuk: "Retorik Partikel Waw Dalam al-Qur'an Dan Pengaruhnya Terhadap Penterjemahan Makna al-Qur'an ke Dalam Bahasa Melayu."


PENGALAMAN BERTUGAS:

Pada tahun 1999 diterima bertugas sebagai guru bahasa di CELPAD, UIA. Setelah mendapat Master di awal 2000 dilantik sebagai Pensyarah Bahasa. Mendapat tawaran sebagai pensyarah Bahasa di UITM pada tahun 2002 namun ditolak kerana hati lebih terpikat dengan UKM setelah diadakan beberapa kali istikharah. Seterusnya bertugas sebagai Tutor pada tahun 2002 seterusnya Pensyarah bermula pada tahun 2006 di Jabatan Pengajian Arab & Tamadun Islam, FPI, UKM. pada Ogos 2008 meletakkan jawatan sebagai Pensyarah untuk memfokuskan kerja-kerja dakwah, pendidikan dan perniagaan.

TUGAS SEKARANG

Sekarang bertugas sebagai Pendakwah, Pendidik, Penulis, Aktivis Sosial dan Ahli Perniagaan sepenuh masa di samping sebagai Presiden dan Pensyarah di Kolej Islam Fuqaha

AKTIVITI PENGLIBATAN

Pengerusi Eksekutif & Pengasas Darul Fuqaha, Pengerusi Eksekutif& Pengasas Maahad Tahfiz Anak Yatim Darul Fuqaha, Presiden dan Pengasas Kolej Islam Fuqaha,Pengerusi Eksekutif dan Pengasas SRIP Tahfiz Kajang dan ALP SRIP Tahfiz K. Trg, Pengasas dan Presiden Nadwah Ilmuan Muslim, Exco Persatuan Ulama Malaysia, Pengerusi Sekreteriat Penerbit & Pengedar Buku Islam Malaysia (SPEEDI) dan Ahli Majlis Buku Islam Malaysia. Beliau cergas sebagai Penceramah (di masjid, tv dan radio), Penulis (buku, artikel dan makalah), Penerbit (buku-buku Islam, Penggiat Sosial dan Pengamal Perubatan Islam.

PENULISAN BUKU

Antara buku beliau bertajuk:
1) Hukum Berurusniaga Dengan Yahudi Dunia
2) Hak-hak Bukan Islam Dalam Negara Islam
3) Adab-Adab Berdoa Dalam Islam
4) Terjemahan Tafsri Munir Juzuk 30
5) Hukum Wanita Menjadi Imam Solat Jumaat; Kontroversi Solat Jumaat Dr Amina Wadud
6) Perspektif Islam
7) Intipan Khalwat Menurut al-Qur'an dan al-Sunnah; Menilai Pandangan Kontroversi Mufti Perlis
8)Hiburan & Gurau Senda Menurut Islam


PERHUBUNGAN

saya boleh dihubungi di talian 013 3621236/ 0133890000 email attakiri@ukm.my / attakri@yahoo.com. Artikel dan tulisan beliau boleh dilayari di http://www.darulfuqaha.com & www.ceramahkhairuddin.com baca lagi..
MUTIARA KATA TAKIRI

Hiduplah untuk ISLAM pasti ALLAH limpahkan anda dengan kegembiraan dan ketenangan

Previous Post
Archives
KALENDAR
SOAL-JAWAB HUKUM
SEBARANG PERTANYAAN BERKENAAN HUKUM ATAU INGINKAN SEBARANG PERBINCANGAN MENGENAI SESUATU ISU, PARA PENGUNJUNG DIMINTA UNTUK MEMASUKI FORUM YANG DISEDIAKAN. ANDA HANYA PERLU REGISTER UNTUK MEMBUAT SEBARANG POSTING

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Syeikh Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri