Apa hukum menziarahi kubur bagi lelaki dan perempuan?
Di awal Islam Nabi saw melarang umat Islam menziarahi kubur kerana bimbangkan saki baki amalan jahiliyyah masih bertapak dalam diri mereka. Antara amalan jahiliyyah ialah meratapi mayat dengan pelbagai kelakuan seperti menyoyakkan baju, memukul dada dan menyalahkan ketentuan Allah. Apabila umat Islam sudah mula kuat keimanannya maka baginda menggalakkan mereka menziarahi kubur kerana ia boleh memberi banyak iktibar, pengajaran dan kelebihan.
Nabi saw bersabda: نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا
Maksudnya: “Saya sebelumnya melarang kamu menziarahi kubur. Justeru (sekarang), ziarahilah kubur.” [1]Berdasarkan hadis di atas ulama sepakat bahawa meziarahi kubur bagi lelaki adalah disunatkan. Namun bagi perempuan, para ulama berbeza pendapat tentang hukumnya antara haram, makruh dan harus. Ini kerana terdapat hadis Nabi saw yang melaknat perempuan yang menziarahi kubur: لَعَنَ اللَّه زَوَّارَات الْقُبُور [2]
Maksudnya: “Allah melaknat wanita yang banyak menziarahi kubur.” Pandangan yang mengharuskan wanita menziarahi kubur adalah lebih kuat. Ini berdasarkan keharusan umum yang diberikan oleh Nabi saw dalam hadis pertama. Begitu juga `Aisyah menziarahi kubur saudaranya Abd Rahman dengan alasan bahawa Nabi dulunya melarang kemudian baginda telah memberi keizinan untuk menziarahinya. [3]Dalam hadis sahih, Nabi menegur wanita yang sedang menangisi kematian anak kecilnya di kubur. Baginda tidak menegahnya perbuatannya menziarahi anak, tetapi sekadar menegur perlakuannya meratapi anak tersebut. [4]Adapun larangan dalam hadis kedua, ia berlaku sebelum kelonggaran diberikan oleh Nabi saw atau ia ditujukan kepada wanita yang datang menziarahi kubur dalam keadaan fitnah atau berhias diri atau yang meratapi kematian sepertimana perlakuan orang Jahiliyyah. Dalam hadis sahih Muslim, Aisyah menceritakan kisah Nabi saw keluar pada satu malam menziarahi perkuburan Baqi` di Madinah. Menurut `Aisyah beliau melihat baginda berdiri lama kemudian baginda mengangkat dua tangan baginda tiga kali. Apabila ditanya oleh `Aisyah kemudiannya, baginda menjelaskan bahawa Jibril `alihissalam menyampaikan perintah Allah agar baginda menziarahi perkuburan Baqi’ dan memohon ampun untuk mereka. Seterusnya `Aisyah bertanya apakah yang perlu dikatakan apabilka menziarahi mereka? Baginda menjelaskan, katakanlah:
السَّلَامُ عَلَى أَهْلِ الدِّيَارِ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُسْلِمِينَ وَيَرْحَمُ اللَّهُ الْمُسْتَقْدِمِينَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِينَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَلَاحِقُونَ
Maksudnya: “Salam sejahtera ke atas penghuni negeri ini di kalangan orang yang beriman dan islam dan moga Allah merahmati orang yang terdahulu daripada kami dan orang yang terkemudian. Dan sesungguhnya kami insyaAllah akan mengekori kamu.” [5]Menurut Qurtubi, menziarahi kubur merupakan ubat yang paling baik untuk hati yang keras kerana ia memperingatkan pengunjungnya dengan kematian dan hari akhirat. [6]Menurut Qurtubi, sewajarnya bagi orang yang berazam menziarahi kubur beradab dengan adab-adab menziarahi kubur dan menghadirkan hatinya. Janganlah hanya meronda di kawasan perkuburan melihat perkuburan semata-mata kerana itu adalah seperti perbuatan binatang ternakan. Malah yang perlu dilakukan ialah membetulkan niat menziarahi kubur demi untuk mendapat redha Allah, memperelokkan hatinya yang rosak atau dengan niat mendatangkan manfaat kepada orang yang telah mati menerusi bacaan al-Qur’an dan doa. Perlu dielakkan berjalan dan duduk di atas kubur seseorang. Apabila masuk kawasan perkuburan perlulah diberikan salam. Apabila sampai ke kubur seseorang yang dikenali diberikan salam kepadanya dan menhadapkan wajahnya ke kubur tersebut kerana menziarahinya adalah seperti menziarahinya ketika hidup.Seterusnya diambil pengajaran dengan memikirkan keadaan orang yang telah mati dan kesungguhan manusia yang mati mencari harta dan mengumpulkannya yang akhirnya ditinggalkan. [7][1] Hadis riwayat Muslim (Bab solat ke atas Janazah, no 1623), Tirmizi (Bab kelonggaran menziarahi kubur, no 974 juz 4/210), Nasaei (Bab keizinan melakukan sesuatu, no 5558 dan 5559, juz 17/126-127), Ibn Majah (Bab Ziarah Kubur, juz 5/ 45, no 1560) dan Ahmad (no 1173, 21927, 21939 dan 21974). Hadis riwayat Tirmizi: 974 - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ وَمَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ وَالْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْخَلَّالُ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمِ النَّبِيلُ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مَرْثَدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَقَدْ أُذِنَ لِمُحَمَّدٍ فِي زِيَارَةِ قَبْرِ أُمِّهِ فَزُورُوهَا فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ الْآخِرَةَ
Maksudnya: “Sememangnya saya sebelumnya melarang kamu menziarahi kubur. Sesungguhnya telah diberi keizinan kepada Muhammad untuk menziarahi kubur ibunya. Justeru ziarahilah kubur kerana ia memperingatkan akhirat” Menurut Tirmizi dalam bab ini terdapat hadis riwayat Abi Sa`id, In Mas`ud, Anas, Abi Hurairah dan Ummu Salamah. Hadis Buraidah adalah hadis Hasan Sahih. Amalan
Hadis riwayat Nasaei : 5558 - أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ آدَمَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ ابْنِ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي سِنَانٍ عَنْ مُحَارِبِ بْنِ دِثَارٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ لُحُومِ الْأَضَاحِيِّ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فَأَمْسِكُوا مَا بَدَا لَكُمْ وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ النَّبِيذِ إِلَّا فِي سِقَاءٍ فَاشْرَبُوا فِي الْأَسْقِيَةِ كُلِّهَا وَلَا تَشْرَبُوا مُسْكِرًا
5559 - أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مَعْدَانَ بْنِ عِيسَى بْنِ مَعْدَانَ الْحَرَّانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ أَعْيَنَ قَالَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ قَالَ حَدَّثَنَا زُبَيْدٌ عَنْ مُحَارِبٍ عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ ثَلَاثٍ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا وَلْتَزِدْكُمْ زِيَارَتُهَا خَيْرًا وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ لُحُومِ الْأَضَاحِيِّ بَعْدَ ثَلَاثٍ فَكُلُوا مِنْهَا مَا شِئْتُمْ وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ الْأَشْرِبَةِ فِي الْأَوْعِيَةِ فَاشْرَبُوا فِي أَيِّ وِعَاءٍ شِئْتُمْ وَلَا تَشْرَبُوا مُسْكِرًا
Hadis riwayat Ibn Majah : 1560 - حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَنْبَأَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ عَنْ أَيُّوبَ بْنِ هَانِئٍ عَنْ مَسْرُوقِ بْنِ الْأَجْدَعِ عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا فَإِنَّهَا تُزَهِّدُ فِي الدُّنْيَا وَتُذَكِّرُ الْآخِرَةَ
Hadis riwayat Ahmad:
4092 - حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ أَخْبَرَنَا حَمَّادُ بْنُ يَزِيدَ حَدَّثَنَا فَرْقَدٌ السَّبَخِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا جَابِرُ بْنُ يَزِيدَ أَنَّهُ سَمِعَ مَسْرُوقًا يُحَدِّثُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ إِنِّي كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا وَنَهَيْتُكُمْ أَنْ تَحْبِسُوا لُحُومَ الْأَضَاحِيِّ فَوْقَ ثَلَاثٍ فَاحْبِسُوا وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ الظُّرُوفِ فَانْبِذُوا فِيهَا وَاجْتَنِبُوا كُلَّ مُسْكِرٍ
21927 - حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ عَنْ عَطَاءٍ الْخُرَاسَانِيِّ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ الْآخِرَةَ وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ نَبِيذِ الْجَرِّ فَانْتَبِذُوا فِي كُلِّ وِعَاءٍ وَاجْتَنِبُوا كُلَّ مُسْكِرٍ وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ أَكْلِ لُحُومِ الْأَضَاحِيِّ بَعْدَ ثَلَاثٍ فَكُلُوا وَتَزَوَّدُوا وَادَّخِرُوا
21939 - حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ بْنُ جَابِرٍ عَنْ سِمَاكٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِوَدَّانَ قَالَ مَكَانَكُمْ حَتَّى آتِيَكُمْ فَانْطَلَقَ ثُمَّ جَاءَنَا وَهُوَ سَقِيمٌ فَقَالَ إِنِّي أَتَيْتُ قَبْرَ أُمِّ مُحَمَّدٍ فَسَأَلْتُ رَبِّي الشَّفَاعَةَ فَمَنَعَنِيهَا وَإِنِّي كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ لُحُومِ الْأَضَاحِيِّ بَعْدَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فَكُلُوا وَأَمْسِكُوا مَا بَدَا لَكُمْ وَنَهَيْتُكُمْ عَنْ هَذِهِ الْأَشْرِبَةِ فِي هَذِهِ الْأَوْعِيَةِ فَاشْرَبُوا فِيمَا بَدَا لَكُمْ
21974 - حَدَّثَنَا وَكِيعٌ حَدَّثَنَا أَبُو جَنَابٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَزُورُوهَا وَلَا تَقُولُوا هُجْرًا
[2] Hadis riwayat Ibn Majah (no 1563,1564,1565), Ahmad ( no 8095, 8098, 8316, 15102) dan Tirmizi (no 976). Menurut Tirmizi Hadis Hasan Sahih. [3] Hadis riwayat Hakim dan baihaqi. [4] Hadis riwayat Bukhari dan Muslim. [5] Hadis riwayat Muslim no 1619 [6] Tafsir Qurtubi, 20/170. [7] Ibid 20/171 |